نگذارید نام ایران به بدی یاد شود
نوشته شده توسط : محسن

نگذارید نام ایران به بدی یاد شود

حضور نامتعارف برخی از کاربران اینترنتی ایرانی در صفحات شخصی افراد مشهور که در چند روز اخیر واکنش‌های جهانی نیز به همراه داشته است، تبدیل به یک جریان رسانه‌ای شده است.

کانال تلگرام

در روزهای اخیر حضور برخی کاربران اینترنتی ایرانی در پیج‌های مختلف افراد مشهور خارجی، باعث شده است که متاسفانه این بار نام ایرانیان در برخی رسانه‌های دنیا در کنار واژه‌هایی مثل «بی‌ادبی» و «مزاحمت» قرار گیرد.

برخی از کارشناسان رسانه‌ معتقدند، رسانه‌های اجتماعی باعث شده‌ که هر انسان یک رسانه انفرادی در اختیار داشته باشد اما لازمه‌ی برخورد صحیح با این امکان، بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای کافی است که بسیاری از این کاربران فاقد آن هستند.

در چند روز اخیر کاربران اینترنتی با حضور در پیج‌های مختلف با هم قرار می‌گذاشتند تا به پیج‌های دیگری حمله کنند که در پایان صفحه همسر و دختر اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز از این موضع در امان نماند.

دکتر سید وحید عقیلی، رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره حضور نامتعارف برخی از کاربران اینترنتی ایرانی در شبکه‌های اجتماعی که این روزها به اوج خودش رسیده است، به بیان توضیحاتی پرداخت. او اظهار کرد: در دنیای امروز رسانه‌های انفرادی به یکی از حقایق جامعه تبدیل شده‌اند که خواه ناخواه توانسته‌اند تغییراتی را در جامعه، قدرت و حتی تئوری‌های ارتباطاتی به وجود آورند.

عقیلی شبکه‌های اجتماعی را همانند شمشیری دولبه برشمرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از موارد می‌توانند پیامدها، کاربردها و اثرات مثبتی داشته باشند، ولی متأسفانه گاهی هم کاربردهای منفی دارند؛ به عنوان مثال زمانی که یک بلای طبیعی اتفاق می‌افتد شبکه‌های اجتماعی با سرعت اخبار را منتشر می‌کنند. این موضوع از جهتی بُعد منفی این رسانه‌ها محسوب می‌شود که این افراد می‌توانند وقایع را از هر نگاه و شکلی که می‌خواهند جلوه بدهند. این در حالی است که در مدیریت بحران و ارتباطات برخی از تلفات و موضوعات که ممکن است بیان آن در آن زمان مشخص بر روی جامعه تاثیرگذار باشد، به شکل صریح منعکس نمی‌شوند. اما در دنیای رسانه‌ای امروز، عده‌ای بر این باورند که اگر شبکه‌های اجتماعی تمام وقایع را صریحا در اختیار مردم قرار دهند، کاملاً درست است؛ در حالی اصلاً چنین نیست.

او ادامه داد: امروز مخاطبان می‌توانند خودشان تولید محتوا و عکس کنند و آن‌ها را با سرعت بسیار بالایی به انتشار برسانند، ولی متأسفانه در این فرایند از آنجا که توجه زیادی به سرعت می‌شود، موضوع ذکر مرجع و منبع فراموش می‌شود؛ در این شرایط نقش رسانه‌های سنتی و رسمی که حرفه آن‌ها با روزنامه‌نگاری و ارتباطات گره خورده است در برابر عامل سرعت، لازمانی و لامکانی اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی، دقت در انتشار اخبار منبع‌دار و تکثر اطلاع‌رسانی است.

عقیلی با تأکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی به نوعی رقیب رسانه‌های رسمی محسوب می‌شوند، درباره تجاوز برخی از کاربران اینترنتی به حریم شخصی افراد مشهور، اظهار کرد: حضور نامتعارف مردم در شبکه‌های اجتماعی مستلزم تدوین اصول، مرام‌نامه، قوانین و اصول اخلاقی حرفه‌ای است که منجر به نظارت مسوولان مربوطه شود. باید قوانینی تبیین شود که حریم خصوصی افراد مورد سوءاستفاده برخی از کاربران اینترنتی قرار نگیرد.

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر تکثر و تعدد خبری در رسانه‌های رسمی ما وجود داشته باشد، دیگر مردم از لحاظ خبری تشنه شبکه‌های اجتماعی نمی‌شوند. طبیعتاً اگر اطلاع‌رسانی درست و به موقعی از طرف رسانه‌های رسمی کشور انجام نشود، نیاز مردم نیز به شبکه‌های اجتماعی در آن جامعه افزایش پیدا می‌کند.

تلگرام





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: